our first lesson in class today is about fila chart. it is important to do a fila chart before you solve certain problems. actually, I do not use fila chart before, especially before writing an essay, what should we do first, what is the main point an otherso u. after my lecture explain about it, I now know when to use it. let me explain to you about fila chart.
F- facts
I- information
L- learning outcomes
A- actions.
here are one example of fila chart that we used in our assignment.
CARTA FILA.
FACTS | IDEAS (ISSUES) | LEARNING OUTCOME | ACTIONS |
· · Dipilih menyertai bengkel belajar dan mengajar yang dianjurkan jabatan · Belajar teori pengajaran, kaedah mengajar, pengurusan kelas, ‘assessment’ · Dikehendaki menyampaikan ucapan tentang sekolah bestari. | · Kurang pengalaman sebagai seorang guru. · Boleh berkongsi dengan peserta lain tentang sekolah bestari. · Mendedahkan kebaikan sekolah bestari. | · Definisi sebenar sekolah bestari…? · Konsep dan komponen yang ditekankan dalam sekolah bestari…? · Ciri-ciri yang terkandung dalam sekolah bestari..? · Ciri-ciri pelajar di sekolah bestari.. · Apakah ciri-ciri bilik darjah di sekolah bestari.. · Suasana pembelajaran.. · Ciri-ciri guru yang patut ada di sekolah bestari.. · Apakah perbezaan konsep sekolah bestari dengan sekolah harian biasa…? · Hasil pelaksanaan sekolah bestari.. · Kebaikan atau hasil.. | · Melayari internet dan blog-blog mengenai sekolah bestari. · Melewati laman-laman sosial yang berkaitan tentang sekolah bestari, ciri-ciri, definisi dan lain-lain. · Membuat rujukan di perpustakaan. · Menggunakan sistem ‘opac’ di perpustakaan untuk mencari buku yang berkaitan. · Temu ramah bekas pelajar sekolah yang berasaskan konsep sekolah bestari. · Bertanya dengan lebih lanjut tentang pelaksanaan sekolah bestari ini. · Subjek-subjek yang disediakan dalam sekolah bestari ini. |
0 comments:
Post a Comment